Historia och mänsklighetens utveckling är ett av de ämnen som jag är mycket intresserad av. Både i det stora och det lilla formatet, där man kan fantisera om (och även ibland veta) vilka människor som lämnat spår i form av byggnader, runinskrifter och annat. Med det stora formatet menar jag hur intressant det är med alla dessa paradigmskiften där vår art mer eller mindre genomtänkt valt ett nytt sätt att leva och hittills gjort det på ett så framgångsrikt sätt att vi numera befolkar vår planet i sådan mängd att den snart tackar för sig.

Läste för en tid sedan boken Sapiens av Noah Y Harari. En mycket bra bok, om än att man får ta vissa saker med en nypa salt. Den handlar i varje fall om hur olika skiften i mänsklighetens historia hela tiden gjort oss till en mer framgångsrik art. T.ex. jordbruket skapade mer mat och som en sidoeffekt även specialistyrken som hantverkare, mjölnare eller handelsman m.m. Även om jordbruket var en viktig ”uppfinning” så är nog berättelsen viktigare. Genom årtusenden har berättelsen fört vidare kunskaper, traditioner och visdom. Allt tidlöst förpackat i spännande, humoristiska eller dramatiska berättelser.

Dessa berättelser har växlats mellan människor från tiden kring den varma gula elden i grottan, till tiden framför den blåaktigt lysande skärmen på ett LAN i Jönköping. Från muntliga historier som sparades enbart i minnet hos de som lyssnade, via berättelser sparade med bokstäver på papper till magnetiska mönster sparade i en hårddisk i Umeå.

Dessa berättelser, vare sig det är fabler, sagor, romaner eller korta textuppgifter i matteboken överför alla kunskaper. Mer eller mindre i alla fall. Är de bra påverkar de ju mottagaren på något sätt. Och det är ju själva syftet med berättelsen.

Vad jag vill komma till är hur viktigt det är att vi hela tiden överför berättelser mellan oss och våra barn. Så läs mycket! Läs själv, läs för någon, läs för ditt barn. Lyssna när någon läser. Låt det vara enkelt och opretentiöst. Du ska inte behöva leta upp lösenord och logga in. Inte bli distraherad av en annons eller ett SMS. Låt berättelsen få ta plats och överföras i ett ostört rum.

Skolverket har nyligen redovisat forskning som påvisar att en läsare får bättre förståelse om hen läser tryckt text jämfört med text på skärm. Här kan du läsa deras rapport. Det tål att tänkas på! Och då har de inte tagit med mina främsta argument om att lösenord, krånglande teknik och störande annonser distraherar. Så jag tar det som att Skolverket stödjer StoryMax uppdrag: Berättelsedriven inlärning…

…Men jag kan ha fattat fel. Jag läste ju trots allt Skolverkets rapport på min iMac. Så, känner du att du inte fattar vad jag svamlar om så rekommenderar jag att du skriver ut denna text, sätter dig framför eldstaden i grottan, samlar Ugh, Hugh och resten av stammen. Medan de plockar loppor från varandra läser du högt…och fattar!

 


0 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *